Strona główna
Fundacja
Festiwal Na Rzecz Edukacji 1 Piknik Abolwentów Przyjaciele Media Kontakt
Zorganizuj happening PIERWSZEGO DNIA WIOSNY - 21 marca 2025 roku.            Zorganizuj happening w DNIU EDUKACJI NARODOWEJ - 14 października 2025 roku.                 

Wykaz lektur do Szkoły Podstawowej.

Wykaz lektur do Szkoły Podstawowej
Według wykazu Ministerstwa Edukacji Narodowej
 
I etap edukacyjny
(Kl. I-III)
Władysław Bełza - Kto ty jesteś? Polak mały!;
Jan Brzechwa - Moje ulubione wiersze;
Alina i Czesław Centkiewiczowie - Anaruk, chłopiec z Grenlandii
Wanda Chotomska - Legendy polskie;
Maria Krueger - Karolcia;
Hugh Lofting - Doktor Dolittle i jego zwierzęta;
Astrid Lindgren - Dzieci z Bulerbyn;
Kornel Makuszyński - 120 przygód Koziołka Matołka (księga I);
Alan Aleksander Milne - Kubuś Puchatek;
ks. Jan Twardowski - Patyki i patyczki;
Julian Tuwim - wiersze dla dzieci: Lokomotywa, Słoń Trąbalski;
inne wybrane utwory klasycznej literatury dziecięcej polskiej i światowej"
W ostatnich zmianach nie wyszczególnione zostały obecne poprzednio w spisie pozycje:
H. Ch. Andersen, wybór baśni;
Alina i Czesław Centkiewiczowie, Anaruk, chłopiec z Grenlandii;
M. Konopnicka, O krasnoludkach i sierotce Marysi.
Mogą one jednak być omawiane jako "inne wybrane utwory klasycznej literatury dziecięcej polskiej i światowej".
II etap edukacyjny
1.
Carlo Collodi – Pinokio;
Wiktor Gomulicki – Wspomnienia niebieskiego mundurka;
Irena Jurgielewiczowa – Ten obcy;
Rudyard Kipling - Księga Dżungli;
Józef Ignacy Kraszewski – Stara Baśń;
C.S. Lewis - Opowieści z Narnii, cz. I: Lew, Czarownica i stara szafa;
Kornel Makuszyński – Szatan z siódmej klasy;
Lucy Maud Montgomery - Ania z Zielonego Wzgórza;
Edmund Niziurski – Sposób na Alcybiadesa;
Henryk Sienkiewicz - W pustyni i w puszczy;
Alfred Szklarski - Tomek w krainie kangurów;
ks. Jan Twardowski - Zeszyt w kratkę;
Mark Twain - Przygody Tomka Sawyera;
Juliusz Verne – W 80 dni dookoła świata;
Stanisław Lem – Bajki robotów.
2.
Baśnie, legendy, opowiadania i utwory poetyckie pochodzące z regionu.
3.
Inne teksty reprezentatywne dla źródeł kultury europejskiej.
4.
Wybrane przez uczniów i nauczyciela stosownie do możliwości i potrzeb uczniów:
1) utwory prozatorskie i poetyckie wprowadzające w polską tradycję i współczesność literacką,
2) teksty reprezentatywne dla różnych rodzajów, gatunków i form artystycznego wyrazu, ze szczególnym uwzględnieniem utworów epickich, w tym odmian prozy fabularnej, literatury science fiction.
5.
Teksty użytkowe, publicystyczne, popularnonaukowe, przedstawienia teatralne, filmy, słuchowiska radiowe, programy telewizyjne.
6.
W ostatnich zmianach nie wyszczególnione zostały obecne poprzednio w spisie pozycje:
Karol Bunsch - Dzikowy skarb (fragmenty);
Daniel Dafoe - Robinson Cruzoe;
Zbigniew Nienacki - Pan Samochodzik i Templariusze;
John Ronald Reuel Tolkien - Władca Pierścieni.
Projekt graficzny: light vision studio Wykonanie: T2 Internet, Powered By RiseNet CMS © 2014